KATA - KATA HIKMAH

JOM CHATTING!!



SOAL SELIDIK

GUEST FROM

free counters

Ibnu Sina : (370-428H/980-103M) Bapa perubatan 

Nama sebenar : Abu Ali al Husaini bin Abdullah.

Tempat lahir: di bukhara dan meninggal dunia di Hamadan Iran. Beliau meninggal dunia semasa di Hamadan ketika sedang menjalankan satu ekspedisi tentera

Latarbelakang pendidikan : mempelajari agama sejak kecilnya dan menghafaz al Quran dan menguasai ilmu agama ketika belum berumur 10 tahun. Beliau mempunyai kepakaran dalam bidang sains tabi’i dan perubatan.

Sumbangan : Menjadi guru ketika berusia 16 tahun. Mengarang sebuah kitab falsafah ketika berusia 21 tahun. Beberapa kali dilantik sebagai menteri.

Karyanya : menghasilkan pelbagai karya dalam bidang falsafah, perubatan dan logik antaranya kitab Al Insaf yang mengandungi penghuraian 28,000 masalah. Mengarang kitab perubatan iaitu Asy Syifa’ dan Qanun fi at Tibb yang terdiri daripada lima jilid. Berbagai lagi kitab karangannya mengenai ilmu logik, fizik, metafizik, sains perubatan dan falsafah telah diajar ke sekolah dan institusi pengajian tinggi di Eropah sejak abad-abad pertengahan (1100H/1500M) dan lebih dikenali dengan nama Avicenna.

Ibnu Sina telah cuba menggabungkan falsafah dengan teori-teori sains fizik. Dengan sebab itu, beliau digelar sebagai failasuf dan ahli fizik (tabib)

Sumber rujukan keseluruhan tokoh di atas : Majalah TOKOH Bil 1 Dis 00-Jan 2001, m/s : 73-75. (Keizinan dari IKIM)





Ibnu Majid (838-913H/1507M) Ahli Pelayaran. 

Ibnu Majid nakhoda kapal yang terkenal, hidup dalam kurun ke 15 Masehi. Belayar dengan kapalnya di Lautan Hindi selama 60 tahun. Berjaya menjejakkan kaki ke pesisir pantai Cina, Hindi, Indonesia, Arab, afrika Timur dan Laut Merah. Beliau merupakan orang pertama yang menggunakan kompas di lautan dan menyelidik ilmu pelayaran dan telah menghasilkan lebih daripada 30 buah buku tentang pelayaran. Ibnu Majid telah belayar ke Lautan Hindi lebih awal daripada Vasco Da Gama.





Al Qazwani (Wafat 682H/1238M) Pakar Geologi 

Nama sebenar : Zakaria Imaduduin Abu Yahya

Tempat dilahirkan : Qazwin

Latarbelakang pendidikan : mengenali Ibnu Arabi dan belajar darinya di Damsyik, Syria. Pernah menjadi qadhi di Wasil dan Hillah.

Sumbangan : menulis sebuah ensiklopedia yang merangkumi dalam kajian alam semulajadi, politik dan sejarah. Digelar sebagai Hirodoths kurun pertengahan dan Galinous Arab





Al Khawarizmi: (Hidup pada kurun ke 9M) Pakar Matematik 

Al Khawarizmi, ahli matematik yang hidup pada kurun ke 9 Masehi. Beliau menjadi ketua pustakawan al Ma’mun (Baitul Hikmah) di Baghdad. Al Khawrizmi menulis ilmu tentang ilmu geografi dan falak. Beliaulah orang pertama yang memperkenalkan ilmu algebra dan dapat menemui sifar (0) dalam “ilmu Hisab Hindi”





Ibnu Nafis(607-687H/1210-1288M) Penemu Saluran Darah 

Nama sebenar : Alauddin Abu al A’ala Ali bin Abi Al Hazam al Quraisy al Misri.

Tempat lahir : Damsyik, Syria dan meninggal dunia di Kaherah, Mesir.
Latarbelakang pendidikan : mempelajari kedoktoran dengan la Dakhwar dan Imam al Israili. Disamping itu mengkaji ilmu logik (mantiq), falsafah, bahasa, ilmu bayan, hadith dan ushul fiqh.

Sumbangan : beliau menganalisa perjalanan darah dalam tubuh dan menghuraian ubat-ubatan serta cara memakannya. Beliau telah menemui sistem peredaran darah ke paru-paru 300 tahun sebelum penemuan oleh sarjana barat Harvey.

Karya : mengarang buku menerangkan mengenai peredaran darah ke paru-paru. Mengakhiri penulisan kedoktorannya dengan sebuah ensiklopedia yang hanya dapat disiapkan 80 jilid dari 300 jilid yang dicadang olehnya. Beliau juga banyak mengarang dalam bidang falsafah, sirah nabawi, ulum hadith, bahasa dan perundangan Islam.





Ibnu Khaldun (732-806/1332-1406) Ahli Falsafah 

Merupakan ahli sejarah sosiologi dan falsafah yang palimg terkemuka pada abad ke 8/14 bukan sahaja di timur tetapi juga di barat Eropah.

Nama sebenar : Abd al Rahman b. Muhammad.

Tempat Lahir : Tunis pada 1 Ramadhan 732/27 Mei 1332.

Latarbelakang pendidikan : Mendapat pendidikan awal di Tunis dan telah mempelajari asas-asas agama menerusi al quran, hadith dan fekah.

Mahir dalam bahasa arab. Beliau telah menjelajah ke beberapa buah negeri seperti Maghribi, Sepanyol dan Mesir dan pernah dilantik menjadi ahli persuratan Istana di Fez dan menjadi hajib (sekarang ini menyamai perdana menteri) iaitu jawatan yang terpenting ketika itu di Bougie. Sewaktu di Mesir telah dilantik menjadi Hakim di Mahkhamah Raja.

Karya : Kitab Muqaddimah dan Kitab al Ibar.

Beliau telah dianggap sebagai pengasas falsafah sejarah dan ilmu sains sosial.





Rujukan

0 Response to "Biografi Ringkas Tokoh Ulama Silam"

Bagaimana untuk Menjana Kewangan Persatuan?

QURAN ONLINE

DONATION

TAFSIR AL-QURAN

Click here to Download a Quran in your Language!

FACEBOOK GROUP

WAKTU SOLAT

Prayer Times Widget by Alhabib. Salat times for any place on earth.